بررسی میزان تاثیر ضربه قوچ در لوله پلی اتیلن
ضربه قوچ در اثر باز و بسته کردن ناگهانی و یا تدریجی شیر تغذیه کننده لوله پلی اتیلن و یا دریچه و یا سوپاپ های موجود در قسمت انتهای لوله پلی اتیلن حامل سیال های تحت فشار، ایجاد شده که با تغییرات سرعت و تغییر اندازه حرکت همراه و سبب ایجاد یک افزایش فشار و یا کاهش فشار در لوله میشود و بصورت موج منفی و مثبت با سرعتی که به سرعت موج موسوم است در طول لوله پلی اتیلن پیش میرود.
مدول الاستیسیته کم در لوله پلی اتیلن باعث توانایی زیاد در دفع نیروی موج و کاهش تاثیر موج در سیستم میشود . شدت موج فشاری در لوله فلزی بخاطر بالا بودن مدول الاستیسیته آنها بیشتر است . بدین ترتیب شدت ضربه قوچ در لوله پلی اتیلن بسیار کمتر در شرایط مشابه در لوله کربن استیل یا لوله چدنی میباشد . مقدار فشار ماکزیمم در نزدیکی انتهای لوله پلی اتیلن که شیر فلکه نصب شده باید تعیین شود .فشار در انتهای لوله پلی اتیلن زمانی که شیر باز است صفر و به محض بستن آنی شیر فشار آن افزایش خواهدیافت.
سلام ممنون از این سایت خوبتون فقط جناب مهندس در آزمایشگاه روی لوله چه تستی باید انجام بشه که این ضربه قوچی را دید ویا اصلان لوله تحمل این ضربه را دارد ؟